Leskoffers

Werkwijze

KiCK heeft al een aantal jaren een aantal projectkoffers/leskisten in allerlei disciplines in beheer, deze staan ter beschikking voor de scholen in Oude IJsselstreek. Er kan vrij ingeschreven worden voor deze projectkoffers en leskisten. Uitleen is kosteloos, echter ontbrekende onderdelen of spullen die vervangen moeten worden, zullen in rekening worden gebracht bij de school.

Inschrijven voor een leskist betekent automatisch dat akkoord gegaan wordt met de voorwaarden tot bruikleen.

Alle projectkoffers / leskisten staan opgeslagen bij Pius X in Varsselder, de koffers/kisten kunnen daar na overleg gehaald en retour gebracht worden.

De school zorgt, voor de retourdatum, dat de koffer/kist is gecontroleerd en weer op de afgesproken plek wordt neergezet.

Geschiedeniskoffers

Naast de Leskoffers verzorgd door KiCK, zijn er via het Nationaal Onderduikmuseum Geschiedeniskoffers beschikbaar. Deze bevatten verschillende lespakketten voor het primair onderwijs.

Groep 1 t/m 4 Met “Kunst voor Kinderen” gaan kinderen naar kunst kijken, kennis maken met de kunstenaar, haar werk en atelier. Maar ook zelf kunst maken. Ontdekken en ervaren wat je waarneemt, fantaseert en kan verbeelden.
Kinderen hebben vaak een onbevangen kijk op de wereld om zich heen. In dit project worden de receptieve, onderzoekende en creërende competenties van het kind aangesproken. Door stapsgewijs beeldende opdrachten aan te bieden en steeds opnieuw naar het eigen werk en dat van de kunstenaar te laten kijken ondergaan ze hetzelfde werkproces. Door reflecteren ontwikkelen ze inzicht in hoe iets gelukt is en leren technieken, vaardigheden en kunnen hun gevoelens, ervaringen en ideeën vorm geven met behulp van tekenen en schilderen
Groep 1 t/m 4 Twee kisten vol sjaaltjes, ballonnen, elastieken en een groot zeil nodigen u en de leerlingen uit om te gaan dansen. Met de materialen 'onder handbereik' dansen de leerlingen over het versieren van de zaal, een verre ballonnen reis, een marionettendans of een heerlijke dag aan zee. De leerlingen maken door middel van de materialen uit de projectkoffer kennis met dansbewegingen zoals zweven, golven, wapperen, wegschieten en bedenken nieuwe dansbewegingen die passen bij de thema's die aan de materialen gekoppeld zijn (zee, marionetten, versieren, ballonnenreis). Ze dansen individueel en in samenwerking met anderen.
materiaal lesbrief, cd, ballonnen, sjaaltjes, landbouwplastic, elastieken, afbeeldingen
meervoudige intelligentie lichamelijk-kinesthetisch, intrapersoonlijk
Groep 5 t/m 7 Berend en de toverkruiden Dit derde boek van Martine Letterie gaat over de werking van kruiden in de Middeleeuwen. Het kruidenboek van Anholt speelt een belangrijke rol in het boek. Ook deze keer heeft de schrijfster een uitgebreid historisch onderzoek gedaan voordat zij het boek ging schrijven. In de lessen verdiepen de leerlingen zich in het verleden, en met name in het kruidengebruik. Ze schrijven zelf ook middeleeuwse avonturen, waarin kruiden een belangrijke rol spelen. In een natuurles gaan de leerlingen buiten op zoek naar (on)kruiden. Ze maken op basis van hun zoektocht samen een eigen kruidenboek. Dit multidisciplinair project is ook goed te combineren met een bezoek aan een middeleeuwse kruidentuin.
materiaal lesbrief, lesplaten, informatiekaarten, kruidenwijzer, geurzakjes, boeken
meervoudige intelligentie verbaal-linquïstisch, intrapersoonlijk, naturalistisch competentie receptief, onderzoekend, creërend
Groep 3 en 4 Lesmap met informatie over de historie en werking van molens in Nederland. Bezoek aan een molen in de buurt is eventueel mogelijk na overleg met de betreffende molenaar.
Groep 1 en 2 De Smoeshoek is een onderdeel van het aanbod audiovisuele vormgeving bestemd voor het onderwijs. Hierbij werken kleuters met geluid vanuit een audiovisuele invalshoek. In het boekje “Smoeshoek” staan opdrachten waaruit leerkrachten kunnen kiezen een project kunnen samenstellen dat geschikt is voor hun groep.Het boekje bestaat uit 4 delen; in deel 1 staat het gehoor centraal, in deel 2 praten kinderen over geluiden en stemmen, in deel 3 ontdekken kinderen de werking van een cassetterecorder en in deel 4 staan opdrachten beschreven die kinderen zelfstandig kunnen uitvoeren.
Groep 7 en 8 De familiekoffer laat u en uw leerlingen kennismaken met tante Dora en haar beeldencollectie. Ze ontmoeten oom Walter, die geheimagent is, tante Ans, de wereldreizigster, en oom Ricardo, de wereldberoemde goochelaar. De leerlingen laten hun fantasie de vrije loop en brengen aan de hand van de foto’s die uit de koffer opduiken de verschillende personages in de klas tot leven. Ze gebruiken daarvoor verschillende werkvormen: vertelpantomime, tableau, uitbeeldspel en rolopbouw. Leerlingen kunnen zelfbedachte personages in spel vormgeven met behulp van verschillende dramawerkvormen
materiaal lesbrief, cd, foto's, neus, beeldjes, snor, zonnehoed, tulband, hoofddoek, landkaart, rollenkaartjes, hoge hoed, goochelstokje, witte doek, truckaartjes
meervoudige intelligentie verbaal-linquïstisch, lichamelijk-kinesthetisch competentie creërend
Groep 1 en 2 Wie kent kikker met zijn rood met wit gestreepte zwembroekje nou niet? Kikker beleeft samen met zijn vriendjes in elk prentenboek weer een ander herkenbaar avontuur. Door zijn eenvoud en herkenbaarheid is hij nu al jaren populair bij kleine en grote mensen. een aantal (gelamineerde) kopieën samen die overeenkomen met deze originele prenten. Deze platen kunnen tentoongesteld worden. Een bezoek aan deze kleurrijke tentoonstelling vormt de basis van het project. Daarnaast maken de leerlingen hun eigen Kikker, gaan bewegen als kikkers en luisteren naar een van de vele Kikkerverhalen.
materiaal lesbrief, DVD, CD, brochures, posters, boeken, plaatmateriaal, voorbeeldkikkers, kopieprenten
meervoudige intelligentie visueel ruimtelijk, intrapersoonlijk competentie receptief, creërend
Groep 5 t/m 7 Dit lesmateriaal is tot stand gekomen naar aanleiding van het kinderboek een Valk voor Berend, in dit boek heeft de schrijfster zich laten inspireren door historisch materiaal. Ze spitte Gelderse archieven door en ploos stambomen en geschiedenisboeken uit. Tegelijk verzon Martine Letterie een fantasieverhaal over de jongen Berend van Hackfort, dat dankzijn alle documentatie beslist geloofwaardig is. Het lezen van het boek zorgt voor de eerste kennismaking met Berend en de Middeleeuwen.
Het project bestaat uit 7 persoonsgebonden lessen met een combinatie van geschiedenis en schrijfopdrachten. Steeds staat er 1 personage uit het boek centraal, met wie Berend op enig moment in aanraking komt of mee te maken krijgt.
Groep 5 t/m 7 Leskist 2: Schrijven met Berend

Deze leskist is gemaakt bij het boek “Berend, de aanslag op de Hertog”. Het lesmateriaal bestaat uit geschiedenislessen en uit schrijfopdrachten. De bedoeling van het historische deel van dit lesmateriaal is dat de leerlingen meer achtergrondinformatie krijgen over het leven in de Middeleeuwen en een beter beeld krijgen van belangrijke gebeurtenissen, zoals de markt, brand en feesten in de Middeleeuwen.

Het lesmateriaal bestaat uit vier lesplaten en de daarbij behorende opdrachten en een schrijfopdracht waarbij de leerlingen kunnen kiezen uit zeven verhaallijnen.

Het lesmateriaal bestaat uit vier lesplaten en de daarbij behorende opdrachten en een schrijfopdracht waarbij de leerlingen kunnen kiezen uit zeven verhaallijnen.
De eerste lesplaat heeft als onderwerp: Wie was Berend van Hackfort en Wonen in een kasteel.Deze lesplaat geeft vooral achtergrondinformatie over de hoofdpersoon Berend en het wonen in een kasteel.De tweede lesplaat heeft als onderwerp: Martine Letterie en haar werk. De derde lesplaat heeft als onderwerp “Berend en de aanslag op de hertog”. Deze plaat kan behandeld worden tijdens het lezen van het boek “Berend en de aanslag op de hertog”. Berend geeft de leerlingen op deze lesplaat meer uitleg over dingen die in het boek gebeuren. Deze tweede en derde lesplaat dienen ter voorbereiding van het bezoek van Martine Letterie aan de klas. En de vierde lesplaat gaat over Het leven in een middeleeuwse stad. Hier gaat het over het huizen, hygiëne, vervuiling en beroepen. Het dient tevens als achtergrondinformatie voor het schrijven van de verhalen.

In de zeven verhaallijnen staat steeds één gebeurtenis centraal, waarmee de hoofdpersonen in aanraking komen.

Leskist 3: Berend en de toverkruiden

Deze leskist is gemaakt bij het boek “Berend en de toverkruiden”. Het lesmateriaal bestaat uit geschiedenislessen, schrijfopdrachten en experimenten met kruiden. De bedoeling van het historische deel van dit lesmateriaal is dat de leerlingen meer achtergrondinformatie krijgen over het leven in de Middeleeuwen en een beter beeld krijgen van genezers, geneeswijze en geneesmiddelen in de Middeleeuwen. Door de schrijfopdracht leren de kinderen zich te verplaatsen in een andere tijd en leren ze ook een verhaal te schrijven. De kruidenwijzer en geuropdracht zorgen ervoor dat de leerlingen anders gaan kijken naar de natuur.Het lesmateriaal bestaat uit drie lesplaten en de daarbij behorende opdrachten en een schrijfopdracht waarbij de leerlingen kunnen kiezen uit zes verhaallijnen. Een bak met informatiekaartjes die de leerlingen kunnen gebruiken als achtergrondinformatie voor hun verhaal en een kruidenwijzer die de kinderen oplossingen biedt voor de problemen die hun hoofdfiguren tegenkomen in hun verhaal.

Groep 1 t/m 4 Drie soorten poppen uit de 20ste eeuw komen tot leven.

Achter de kleurige deurtjes van de projectkoffer zitten een breekbare porseleinen pop, 2 blikken opwindpoppetjes en een zachte Teletubbiepop. Tijdens de lessen voorafgaand aan de danslessen zien en voelen leerlingen hoe de poppen bewegen en uit welk materiaal ze bestaan. Tijdens de danslessen wordt ingegaan op deze manier van bewegen.
Het onderwerp “poppen” wordt verbreed aan de hand van illustraties van poppen uit andere landen, een lied en een voorleesverhaal. De leerlingen mogen hun eigen poppen meenemen.
Ter afsluiting van het project kijkt u samen met hen naar een dvd, waarop professionele dansers delen uit o.a. “Pinokkio” en de “Notenkraker” dansen.
In dit project vormen de leerlingen zich een beeld van de talloze poppen die er bestaan. In de danslessen kunnen de leerlingen de bewegingen die ze bij de porseleinen pop, de opwindpop en de Teletubbiepop hebben gezien gebruiken als voorbeeld en inspiratie voor dansbewegingen met hun eigen lijf. Daarbij kunnen ze bij elke pop andere en nieuwe dansbewegingen bedenken.

materiaal lesbrief, dvd, CD, kussentjes, opwindsleutels, fotoplaten, boek
meervoudige intelligentie lichamelijk-kinestetisch, intrapersoonlijk
Groep 1 t/m 4 Schaduwen spreken tot de verbeelding. Ze roepen vragen op en brengen verwondering. Voor kleuters is het geweldig om met schaduwen te werken. De schaduwdoos kan worden ingezet als een flexibele hoek in het kleuterlokaal. Kinderen kunnen alleen of in kleine groepjes zelfstandig experimenteren met schaduwen.

Met behulp van de meegeleverde schaduwgevers en de schaduwpuzzels in het instructieboekwerk kunnen de kinderen zichzelf uitdagen om kloppende schaduwen te maken. Er zijn een heel aantal schaduwgevers met een grote en een kleine helft. Door de afstand tot de lichtbron te variëren kunnen de kinderen spelen met de grootte van de schaduwen en zo de contouren laten aansluiten. Ook zijn er kleine verhaaltjes van 3 figuren die samen tot 1 beeld gevormd kunnen worden. Ook hier is de afstand tot de lichtbron het spelelement.

Maar natuurlijk kunnen kinderen ook hun eigen schaduwen maken en verhalen verzinnen. In het meegeleverde instructieboek staan eindeloze ideeën om schaduwen te maken. Dit kan met speelgoed, bouwblokken, karton, papier, klei, of wat er maar voor handen is.

materiaal instructieboekwerk met schaduwpuzzels, allerlei filmpjes van verhalen, een doos vol schaduwgevers (36 stuks) van onbreekbaar kunststof